Er zijn voornamelijk twee redenen om Search Engine Optimization (SEO) te leren. Je wilt nieuwe skills leren omdat je dit nodig hebt in je huidige functie of omdat je van baan veranderd. Maar daarnaast kan je ook verder verdiepen als je al enige kennis hebt van SEO zoals bij het specialiseren naar SEO Specialist of specialiseren binnen een van de onderdelen van SEO.
Bij het geven van gastlessen op hogescholen merk ik dat vaak dezelfde vragen naar boven komen bij studenten als het gaat over het leren van SEO. Zij zien SEO ook steeds vaker als bijkomende eis bij vacatures voor hun droombaan voorbijkomen. Maar ook nieuwe collega’s stellen mij vaak gelijke vragen bij het inwerken. Deze blog beantwoordt de volgende veelgestelde vragen:
- Wat moet je weten?
- Waar kan je mee beginnen?
- Hoe en waar leer je SEO?
Waarom SEO leren?
Er zijn dus twee belangrijke redenen om je te verdiepen in SEO. Je zoekt of begint aan een nieuwe functie waar kennis voor SEO nodig is of je wilt je verder specialiseren of kennis opdoen binnen je functie als SEO specialist.
Het is ook niet raar dat mensen SEO willen leren. Het is zowel een opzichzelfstaand beroep als een belangrijk onderdeel van andere functies zoals copywriter en online marketeer. Maar ook bij webdevelopment is SEO een belangrijk onderdeel, al wel veelal nog een missend onderdeel.
Een online marketeer kan niet beginnen aan een tekst voor de website zonder hiervoor eerst een zoektermanalyse gedaan te hebben. Een webdeveloper krijgt de vraag van de klant of de website bij oplevering ook klaargemaakt kan zijn voor SEO. SEO wordt steeds vaker opgenomen binnen de takenpakketten van verschillende functies. De vraag naar SEO kennis wordt dus steeds groter.
Online marketeer wordt door het UWV gezien als een van de ‘kansberoepen’. Kansberoepen zijn beroepen waar er overduidelijk meer vraag naar is dan aanbod aanwezig is. Onder de noemer online marketeers vallen meerdere soorten functies. In het rapport van de UWV wordt hier ook expliciet verwezen naar kennis van SEO. Niet heel raar dus dat mensen de Online Marketing in willen en de vraag naar SEO kennis ook bij werknemers groeit.
“Er is vooral vraag naar hbo’ers met (enige) marketingervaring en bij voorkeur kennis van bijvoorbeeld SEO, content creation of data-analytics.”
UWV, 2021
T-shaped professional
De T-shaped professional zal bij veel mensen al bekend zijn. Dit is het principe om over veel onderdelen de basiskennis op te doen maar je op een of klein aantal onderdelen extra te verdiepen.
Laten we een Online Marketeer als voorbeeld nemen. Deze marketeer zal met het T-shaped principe de basis leren over SEO. Dit wordt dan de bovenkant van de T. Maar de Online Markeer kan er ook voor kiezen om zich in SEO te specialiseren. Dan wordt SEO het verticale onderdeel van de T. Veelal verdiept deze persoon zich dan verder in het onderdeel van voor de functie het belangrijkst is. Bij een online marketeer kan dit bijvoorbeeld content zijn. Bij een journalist is basiskennis van linkbuilding ook weer aan te raden.
Binnen de SEO heb je ook de mogelijkheid om te verder te specialiseren. Dan is het van belang dat naast de basis SEO ook in een specifiek onderdeel extra wordt verdiept. Veelal is dit een van de drie overkoepelende pilaren: content, techniek of autoriteit. Naast deze drie pilaren zijn vaak ook nog andere kleinere onderdelen waar je in kan verdiepen zoals E-A-T of lokale SEO. Ook bij Onder zijn veel mensen ‘gewoon’ SEO specialist maar hebben ze achter de schermen allemaal een eigen specialisme. Je ziet dus ook vaak binnen de SEO wereld weer het T-shape principe weer terug.
Wanneer je SEO Specialist met een extra specialisme bent is het wel belangrijk om naast je specialisme wel de basis te weten van de andere onderdelen. Zo kan je klanten en partners beter te woord staan en onderling met collega’s ook beter communiceren. Het helpt als SEO contentspecialist om de basis van technische SEO te leren om effectiever te communiceren met web developers.
Welke skills zijn belangrijk?
We hebben eerder geconstateerd dat kennis van SEO belangrijk is voor meerdere functies. Daarnaast weten we dat niet alle skills even belangrijk zijn voor elke functie. Maar welke vaardigheden zijn nou het belangrijkst voor een werkgever?
SEMRUSH doet een aantal jaar elk jaar een onderzoek naar de meest gevraagde skills door werkgevers. In het meest recente onderzoek hebben zij 3.000 SEO vacatures van een groot deel van engelstalige landen bekeken. In deze vacatures werd specifiek gezocht naar SEO specialisten en SEO Managers.
De belangrijkste skills volgens SEMRUSH zijn als volgens:
- Het uitvoeren van zoekterm analyses en passende strategie formuleren
- Het werken met Google Tools, met de nadruk op Google Analytics en Google Search Console. Deze tools helpen met het analyseren van (SEO) resultaten.
- Kennis van technische SEO om technische problemen op te kunnen sporen en op te lossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het problemen met crawlen en indexeren.
- Linkbuilding helpt om binnen de zoekresultaten voor te blijven op concurrenten door autoriteit voor de website te verkrijgen.
In de afgelopen twee jaar zijn de top skills vergelijkbaar gebleven. Je hoeft je dus weinig zorgen te maken dat als je focused op de top skills dat het ‘voor niets’ blijkt te zijn. Wel de plaatsing in de ranking verandert. Voornamelijk de vraag naar zoekterm analyses en technische SEO is opvallend. Ondanks de stijgende vraag naar Technische SEO is CSS + HTML juist sterk afgenomen. De vraag naar kennis van Google Tools is ook afgenomen. Mogelijk doordat dit als standaard gezien wordt, net als de software Microsoft Office.
Let op: SEO staat niet stil. Soms komen er onderdelen bij zoals de core Web Vitals of E-A-T, en soms worden onderdelen minder belangrijk. Zoals bijvoorbeeld het aantal woorden op een pagina. Daarnaast kunnen onderdelen ook een negatieve invloed krijgen, zoals keyword stuffing.
Hoe en waar leer je over SEO?
In 2021 kwam Aleyda Solis, een bekende SEO consultant, met een uitgebreid stappenplan. Dit was een gestructureerde lijst met de verschillenden onderdelen binnen SEO. Dit is een goed uitgangspunt als je SEO van onder naar boven wilt leren. Het leidt je stap voor stap door alle kennisonderdelen en geeft daarbij ook verschillende bronnen specifiek over dat onderdeel. Omdat het vrij uitgebreid is, is het ook direct een groot boekwerk. Bij deze alvast een aantal hulpmiddelen om je alvast om weg te helpen.
SEO ‘influencers’
In elke markt zijn er ‘influencers’. Bij SEO zijn dit vaak mensen die al een groot aantal vlieguren hebben of zelf experimenten draaien. Hierdoor hebben zij vaak niet alleen goede en soms ook de nieuwste informatie, maar ook interessante en creatieve ideeën. Omdat zoekmachines niet open zijn over hun precieze werking, is het noodzakelijk dat mensen zelf testen draaien om achter informatie te komen. En dit is typisch het geval van niet nogmaals het wiel uitvinden. Het is dan ook fijn dat ondanks dat zoekmachines geheimzinnig doen, de mensen binnen de markt dat niet doen. Vaak wordt informatie graag gedeeld.
Veel van deze influencers zijn via drie manieren te volgen. Vaak kan dit via LinkedIn/Twitter, een eigen website en/of via hun eigen nieuwsbrieven. Een aantal van deze influencers hebben ook weer een eigen specialiteit. Om je alvast op weg te helpen, bij deze een aantal SEO vakspecialisten die ikzelf volg:
- Simo Ahava; schrijft veel over Google Tag Manager en Google Analytics.
- Aleyda Solis; heeft een aantal intressante iniatieven zoals LearningSEO.io en haar nieuwsbrief SEOFOMO. Daarnaast is ook haar blog interessant om te volgen.
- Martin Splitt & Izzi Smith; zijn interessante sprekers op verschillende conferenties. Izzi spreekt over uiteenlopende SEO onderwerpen en Martin focust zicht veelal op technische onderwerpen.
Daarnaast zijn er ook organisaties die vaak interessante bevindingen publiceren. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld Search Engine Journal, Search Engine Land en SEMRUSH.
Documentatie van zoekmachines zelf
Vergeet ook de websites van de zoekmachines niet! Bijvoorbeeld Google heeft veel informatie online staan. Dit is uit oorsprong bedoeld voor website eigenaren met weinig tot geen kennis over zoekmachines, waardoor dit een goed startpunt is. Ook voor een zoekmachine is het belangrijk om mensen hiermee te helpen. Dit geeft immers binding wat ook weer voordelen heeft voor de zoekmachine. Hoewel ze over veel (veelal de details) niet altijd open zijn, is dit een goed begin. Bij Google is dit in veel gevallen de beste bron voor specifieke en technische vragen. Let wel op dat niet alle informatie up to date is. Dit wordt vaak wel aangegeven, maar daar lees je tijdens je zoektocht toch snel overheen.
- Google Digital Garage
- Search Off the Record
- Google Search Central (Google Developers)
- web.dev
Check de documentatie van tools
Voor het werken met SEO kom je aanraking met veel tools. Belangrijke tools zijn bijvoorbeeld crawlers en ranktrackers. Veel organisaties hebben zelf een voorkeur voor de specifieke tools. Ondanks dat het doel van de tools vergelijkbaar is, zitten de tools toch vaak anders in elkaar. Dit verschil zit niet alleen in de vormgeving. Voor crawlers heb je bijvoorbeeld tools die op je eigen apparaat draaien, maar je hebt ze ook die in de cloud werken. Met tools voor zoektermen kan de manier waarop data verzameld en gepresenteerd wordt anders zijn.
Gelukkig kan je vaak wanneer je bekend bent met een tool de kennis wel gebruiken voor de andere versies. Dit vaak omdat het doel van het gebruik ervan hetzelfde is. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over de specifieke versie waar je in duikt. Ben je beginnend en heb je nog geen toegang tot een tool? Dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Een deel van de meest gebruikte tools hebben ook een gratis versie, hoewel deze natuurlijk wel wat minder mogelijkheden biedt. Deze tools willen ook mensen aan zich binnen in de steeds groter wordende jungle van tools.
Onder het mom van mensen binden aan je tool als organisatie: veel tools hebben documentatie online staan over hun tool. Vaak wordt hier ook algemene informatie aan toegevoegd. In het artikel van Screaming Frog over het vinden van alt-teksten wordt bijvoorbeeld ook kort uitgelegd wat alt-teksten zijn.
Tools zoals Yoast en Contentking hebben ook uitgebreide blogs over uiteindelijke onderdelen van SEO. Contentking heeft een duidelijk overzicht met de verschillende onderwerpen. Yoast en SEMRUSH leiden je iets meer door het leerproces heen. Yoast bundelt de informatie erg en maakt veel ‘ultimate guides‘ waardoor je veel informatie op een plek hebt. SEMRUSH heeft gekozen voor een academy omgeving met courses en certificaten.
Eigen website
Zoals bij veel andere vakgebieden, leer je SEO vaak het beste door het te doen. Echter is dit niet altijd makkelijk haalbaar. Je moet hiervoor namelijk wel toegang hebben tot een website. En zelfs dan is het soms lastig. Bij de website van een werk- of opdrachtgever zijn de gevolgen als iets fout gaat groot. Hierdoor is het lastig om hier te oefenen en experimenteren.
Het kan daarom erg helpen om een eigen website op te zetten. Je kan hier dan niet alleen met content oefenen maar ook de technische kanten van SEO. Hierdoor kan je veel experimenteren met weinig risico. Je kan bijvoorbeeld plugins testen of oefenen met het robots.txt-bestand of optimaliseren van de Core Web Vitals.
Wanneer iets wel fout gaat kan je relatief makkelijk terug gezet worden, omdat je zelf controle hebt over de omgeving. Zelf heb ik ook weleens een fout gemaakt bij een bestand op de server waardoor de website niet meer bereikbaar was. Hiermee experimenteren en testen levert je echter ervaring op waardoor het bij jouw werkgever of klant niet snel meer fout zal gaan.
Optimaliseer je SEO carrière
SEO kan dus deel zijn van een functie, maar het is ook zeker een functie an sich. Ook steeds meer functies vragen om minstens de basiskennis over SEO. Daarnaast is er ook een groeiende vraag naar SEO Specialisten. Dit is dus het perfecte moment om SEO op te pakken!
Eline Barten is Technisch SEO & CRO Specialist. Na gewerkt te hebben aan verschillende (online) marketingprojecten verdiept zij zich nu in van alles wat te maken heeft met websites.