Laaghangend fruit voor SEO klinkt al te goed om waar te zijn. Maar ondanks dat SEO in de kern een langetermijnstrategie is, zijn er toch een aantal punten waar je relatief snel en makkelijk al op kort termijn mee kunt scoren. Dat terwijl makkelijk en SEO veelal niet in dezelfde zin voorkomen. In dit artikel staan punten waar mijn handen al van gaan jeuken om ze direct voor een klant door te voeren en/of op te lossen.
1. Sitemaps
Een sitemap is simpelweg een verzameling van je belangrijkste URL’s. Veelal zijn dit alle indexeerbare pagina’s. Een zoekmachine kan aan de hand van een sitemap veel pagina’s ontdekken. Het is dus erg handig om dit goed voor elkaar te hebben. Het is hierbij belangrijk dat een sitemap geen fouten bevat en dat een zoekmachine hier gemakkelijk bij kan. Hierdoor worden je pagina\’s sneller ontdekt en hiermee geïndexeerd.
1.1 Search Console
Wanneer je serieus bezig bent met een website, heb je als het goed is al een Google Search Console account. In deze tool kan je verschillende soorten sitemaps indienen. Google is dan direct bekend met jouw sitemap en gaat deze periodiek bekijken. Heb je meerdere sitemaps? Als deze in een index staan, hoef je alleen de sitemap index bij Google op te geven. Eenmaal geüpload kan je aflezen wanneer de sitemap voor het laatst gelezen is en of deze fouten bevat.
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Sitemap-3.png)
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Sitemap-1-1536x452-1-1024x301.png)
1.2 Robots.txt
Okay, je hebt dus je Sitemap aangemeld in Search Console van Google. Dan ben je eigenlijk nog niet klaar. Ondanks dat het marktaandeel van Google ontzettend groot is, zijn ze niet de enige. Daarnaast geeft de sitemap in de robots.txt ook extra zekerheid dat Google je sitemap goed kan vinden.
Wat is nou de robots.txt? Dit is een tekstbestand dat op jouw website staat. Wanneer een zoekmachine een website bezoekt, kijkt deze als eerste naar dit bestand. Dit werkt als een soort handleiding voor die website. Hier staat namelijk in welke pagina’s de crawler wel of niet mag crawlen. Maar je kan hier dus ook je Sitemap in vermelden.
Wat is hier nou het voordeel van? Zoals eerder gezegd kan de Sitemap op verschillende locaties op je website staan. De Robots.txt heeft echter een vaste locatie waar een zoekmachine zoals Google direct naartoe gaat om te kijken wat hij wel en niet mag doen. Hierdoor kan deze Sitemap altijd gevonden worden, ondanks de locatie die deze heeft.
En als laatste vraag: hoe doe je dit? De robots.txt kan je aanpassen via de server. Een developer kan dit ook voor je regelen als je hier zelf niet bij kan of dit niet durft. Echter hoeft de Robots.txt niet eng te zijn. In ieder geval niet met de Sitemap. Hiervoor hoef je namelijk alleen een regel tekst toe te voegen. Wil je het zelf doen? Dan kan dit ook via een plug-in zoals Yoast. Pas de volgende URL aan en voeg de regel toe aan je robots.txt:
Sitemap: https://jouwdomein.nl/jouwsitemap.xml
Voorbeeld van een sitemap in een robots.txt-bestand:
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /pdf/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
Sitemap: https://jouwdomein.nl/jouwsitemap.xml
2. Google My Business
Google My Business (GMB), ookwel Google Mijn bedrijf, is een van de vele tools van Google. Met deze tool kan je een gratis bedrijfsprofiel aanmaken. Dit profiel zorgt voor betere vindbaarheid, met nadruk bij lokale zoekers. Is lokale SEO zo belangrijk dan? Jazeker!
- Bijna 46% van alle zoekopdrachten bij Google zijn van mensen die zoeken naar lokale informatie. Je kan hierbij denken aan ‘Park Zwolle’ of ‘Supermarkt in de buurt’.
- 64% van de consumenten heeft Google My Business gebruikt om achter contactgegevens van lokale bedrijven te komen.
- 97% van mensen zoekt online naar informatie over lokale organisaties.
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-01-25-om-12.03.26.png)
Hoe meer Google over jouw organisatie weet des te beter de zoekmachine jouw kan ranken. Dus hier geen gebruik van maken is zeker een gemiste kans.
Volgens een onderzoek van MOZ in 2018 heeft de verschillende factoren van een Google My Business vermelding voor 25% invloed op de lokale SEO! Verschillende signalen vanuit reviews, waaronder het het aantal, telt mee tot wel 6,5%.
Met een Google My Business account kom je in aanmerking voor de local 3-pack en de knowlegde panel. Voorbeelden hiervan zijn te zien op de afbeelding aan de rechterkant. Hier kunnen onder andere reviews, producten en call-to-actions worden getoond. Ook werkt het knowlegde panel inclusief reviews als goede ondersteuning van de structured data voor organisaties.
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-01-25-om-13.22.52.png)
3. 404’s
![404 pagina van Nespresso](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-02-20-om-20.16.47-e1645384714861-1024x480.png)
404’s ontstaan niet alleen erg gemakkelijk, ze blijven vaak ook onopgemerkt. Bijvoorbeeld door een nieuwe URL die aangemaakt wordt om een zoekterm te verwerken, een pagina die wordt samengevoegd of een product dat uit de webshop verwijderd wordt. Een andere mogelijkheid is dat een functie verwijderd wordt maar hier en daar wel nog restanten op de website gevonden kunnen worden.
Niet alle 404’s zijn even belangrijk. Een gebruiker krijgt namelijk ook een 404 wanneer deze een typfout maakt in de URL. Het wordt pas relevant als deze pagina’s SEO waarde hebben opgebouwd. 404’s die eerder wel echte pagina’s zijn geweest, hebben namelijk nog steeds SEO waarde. Echter heb je daar op deze oude pagina’s niets aan omdat deze pagina’s niet hoeven en zullen ranken in Google. Deze pagina’s bestaan immers niet meer. Deze SEO waarde gaat hierdoor verloren. Hier komt ook het laaghangende fruit om de hoek kijken.
De oude SEO waarde van deze pagina’s kan je gebruiken voor andere pagina’s op je website. Je kan met een 301-redirect deze SEO waarde doorgeven naar de nieuwe eindbestemming. Let op: typfouten in backlinks zijn wel relevant. Deze (broken) backlinks zorgen namelijk ook voor SEO waarde. Probeer deze bij de bron aan te laten passen. Als dit niet lukt moet deze URL, ondanks dat deze niet officieel bestaat, ook een redirect krijgen.
Je kan 404’s op verschillende manieren achterhalen. Je kan zoeken naar broken links en broken backlinks. Je kan ook in Search Console 404’s zien. Echter worden URL’s hier periodiek getest. Hierdoor kan het een tijdje duren voordat deze hier aangegeven worden. Je kan ook gebruik maken van een crawler. Deze sporen onder andere broken links op. Je kan vaak hier Search Console en/of Google Analytics aan koppelen. Hij zal dan alle URL’s, inclusief oude URL’s, die in deze tools bekend zijn checken.
4. Productoverzichten
Een stukje content dat veel over het hoofd gezien wordt, zijn teksten op productoverzichten. Terwijl dit echt een gemiste kans is. Dit is vaak ook het verschil tussen het productoverzicht van de kleinere en grotere spelers op de markt. Kijk maar eens bovenaan de overzichten van Bol.com en Wehkamp. Echter kan er ook voor gekozen worden om ze juist onderaan de producten te plaatsen. Dit zie je bijvoorbeeld bij Zeeman.
In deze stukjes tekst kan je niet alleen verschillende zoektermen plaatsen, maar je kan hier ook interne links in verwerken. Zo kan je makkelijke verwijzen naar dieper gelegen pagina’s. Je kan bijvoorbeeld linken van sierkussen naar binnenkussen of van hanglampen naar bijbehorende led lampen. Naast het beter ranken op meer zoektermen zorgen deze teksten, mits deze uniek zijn, ook voor het voorkomen of oplossen van duplicate content.
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-01-21-om-09.19.20-e1643021559790-768x594-1.png)
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-01-24-om-11.50.49-768x576-1.png)
5. Content aanpassen
Content staat in veel SEO-strategieën centraal. Echter wordt hier niet meer naar om gekeken nadat deze online staat. Zonde! Je kan namelijk ook juist met oude content nog veel doen. In deze blog bespreken we het laaghangende fruit.
5.1 Zoektermen
Zoekmachines updaten constant. Het is de kunst om hier op in te blijven spelen. Oudere content is vaak op basis van verouderde SEO technieken. Helemaal op het gebied van zoektermen is veel veranderd. Waar het vroeger normaal was om per zoekwoord een pagina te maken, is het na updates zoals Hummingbird beter om een sterke pagina te maken met onder meer synoniemen op basis van een topic.
Daarnaast wordt veel content geschreven die niet voor SEO doeleinden bedoeld was. Voor deze artikelen is bijvoorbeeld het informeren van huidige klanten het primaire doel. Bijvoorbeeld over hoe het product gebruikt moet worden. Echter is dit relevant voor de gehele doelgroep. Deze teksten kunnen met onder andere relevante zoektermen omgezet worden naar goede SEO-teksten. Vaak moet aan deze teksten nog wel meer geoptimaliseerd worden.
Bij laaghangend fruit voor zoektermen kan je denken aan hetvolgende:
- Voeg synoniemen en gerelateerde zoektermen toe aan je teksten.
- Kijk naar nieuwe combinaties van zoektermen.
- Kijk of er relevante long tail zoektermen zijn. Hier is vaak minder concurrentie op omdat deze specifieker zijn terwijl dit ook veelal betekent dat de doelgroep al verder in het aankoopproces is. Verwerk bijvoorbeeld die 5W-vragen (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en als bonus Hoe).
- Verwerk zoektermen in je meta titles, descriptions en headers.
- Kijk in bijvoorbeeld Search Console naar op welke relevante zoektermen je al gevonden wordt. Probeer deze te verwerken in de tekst als deze er nog niet (genoeg) in staan.
5.2 Content updaten
Het jaar is nog niet voorbij en de eerste awards voor ‘de beste’ van het volgende jaar zijn al bekend. Niet heel raar natuurlijk. Mensen zoeken naar relevante informatie en dat is vaak de informatie die up-to-date is. En dan spreekt het nieuwe jaar in de titel erg aan. Maar moet je dan maar je lijst over de beste zomerjassen van vorig jaar maar gewoon offline halen? Zeker niet!
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Google-Trends-2021-2022-e1645977994767-1024x523.png)
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2022-01-24-om-14.05.30.png)
Inhoudelijk is het artikel minder relevant maar op deze ‘oude’ URL zit wel SEO waarde. Is je artikel inhoudelijk nog steeds correct, oftewel relevant en up-to-date? Dan hoef je alleen het oude jaartal in het nieuwe jaartal te veranderen. Op zoek naar artikelen op een website met bijvoorbeeld 2021? Zoek in Google naar het volgende: site:https://jouwdomein.nl 2021
het nog steeds handig om deze tactiek toe te passen. Pas naast het jaartal ook het inhoudelijk aan. Dit kost iets meer moeite en is daardoor niet helemaal laaghangend fruit meer. Echter is het makkelijker dan het schrijven van een geheel nieuwe tekst en nieuwe SEO waarde voor het artikel moeten opbouwen.
Hetzelfde geldt voor artikelen die helemaal geen jaartallen bevatten. Is er nieuwe informatie of meer mogelijkheden erbij gekomen? Update je content dan ook. Google ziet je artikel dan weer als up-to-date.
![](https://www.elinebarten.nl/wp-content/uploads/2021/10/rhx03202-scaled-e1681500051210.jpg)
Eline Barten is Technisch SEO & CRO Specialist. Na gewerkt te hebben aan verschillende (online) marketingprojecten verdiept zij zich nu in van alles wat te maken heeft met websites.