De feestdagen komen er weer aan. En dat is nou juist de periode waar e-commercebedrijven zich het hele jaar al op voorbereiden. De tijd tikt om je website te optimaliseren en je conversiepercentage te verbeteren. Maar de vraag is natuurlijk: waar begin je?
Conversiepiramide
In theorie kun je direct beginnen met van alles te testen. Maar als de basis niet sterk staat, storten je ideeën alsnog in. Om structuur in je stappen aan te brengen, is het praktisch om te werken op basis van een model.
Een goed model hiervoor is de Conversie Piramide van Eisenberg. Je kunt hiermee met een gerust hart en gestructureerd naar het topje van de piramide toewerken. Laten we daarom ook onderaan beginnen met het doornemen van de verschillende lagen.

Unieke waardepropositie
De waardepropositie is officieel niet de eerste laag van de piramide. Echter is een goede waardepropositie, ookwel USP’s, erg belangrijk. Je website kan perfect in elkaar zitten, maar als je geen unieke waarde biedt is er geen reden voor bezoekers om voor jou te kiezen. Hoe unieker de waardepropositie hoe beter.

Hoewel vaak meteen gedacht wordt aan bijvoorbeeld verzendkosten en levertijd kan je ook op andere punten waarde toevoegen. Ga na wat voor jouw specifieke klanten belangrijk is. Misschien zijn zij wel bereid langer te wachten op hun bestelling als ze bij jou direct alles wat ze nodig hebben kunnen bestellen omdat je een ruim assortiment hebt. Of als ze weten dat ze bij jou een productdeskundige kunnen spreken wanneer zij vragen hebben over hun bestelling.

Om een unieke waardepropositie te ontwikkelen kan je de volgende vragen stellen:
- Wat is de behoefte van de doelgroep?
- Hoe voldoe jij aan de behoefte van de klant?
- Waarin ben jij uniek ten opzichte van de concurrentie?
Functionaliteit
Bij de volgende laag staat een technisch sterke website centraal. Een website die niet snel laadt of foutmeldingen geeft, zal niet goed converteren. Bezoekers kunnen hun doel niet gemakkelijk of helemaal niet bereiken. Hierdoor zullen zij sneller de website verlaten.
Je kunt dus wel een prachtige website hebben met onder andere sterke CTA’s, maar als een gebruiker er niet bij of doorheen kan komen heeft dit geen nut.
De functionaliteit verbeteren? Stel jezelf de volgende vragen:
- Is de laadtijd van de website acceptabel?
- Werken alle interne links naar behoren? Gaan deze naar de correcte en goed functionerende pagina’s?
- Zijn alle knoppen daadwerkelijk klikbaar?
- Worden alle elementen correct geladen? Of zijn er bijvoorbeeld JavaScript errors?
- Kan de gebruiker bij alle belangrijke pagina’s?

Toegankelijkheid
Wij zijn nog niet helemaal door het technische gedeelte van de piramide heen. Ook in de derde laag is dit belangrijk. Op dit niveau is het van belang dat de gebruiker de website begrijpt. Hier staan onder meer je ontwerp en functionaliteiten centraal.
Wanneer de website niet correct werkt op een specifiek type apparaat of browser sluit je mogelijk een groot deel van je bezoekers uit. Wanneer een knop op een smartphone te klein is om aan te kunnen klikken dan zal dit logischerwijs niet gebeuren. Hierdoor zal dit geen conversies opleveren. Of wanneer je de snelheid van je website geoptimaliseerd hebt, heb je mogelijk een afbeeldingstype gebruikt die sommige browser niet ondersteunen.

Toets de website eens op de volgende punten:
- Zijn links daadwerkelijk herkenbaar als links?
- Zijn alle teksten goed leesbaar? Heb je bijvoorbeeld wel een duidelijk lettertype gekozen en is er genoeg contrast?
- Werkt de website op de apparaten en browser die mijn doelgroep gebruikt?
- Werken alle filters correct?
Usability
De volgende stap is de gebruiksvriendelijkheid. De website werkt naar behoren, maar is hij ook bruikbaar? Bij een slechte mate van gebruiksgemak worden bezoekers gefrustreerd. En zoals bij de eerdere lagen zorgt frustratie voor het verlaten van een website.

Neem eens afstand van je website en vraag jezelf hetvolgende af:
- Helpt de 404 pagina de gebruiker daadwerkelijk verder?
- Is de structuur van de website inclusief menu duidelijk? Kan de gebruiker snel bij de belangrijkste pagina’s komen en alles vinden?
- Vallen de belangrijkste CTA’s (het meeste) op?
- Past de inhoud bij het doel? Zijn de tekst en afbeeldingen duidelijk?
- Worden er alternatieven geboden bij uitverkochte producten of andere behoeften van de klant?
Intuïtie
Bij intuïtie is het belangrijk dat het “hoe?” zo min mogelijk bij een gebruiker naar boven komt. Hiervoor is het belangrijk dat alles duidelijk is. Een groot deel hiervan is het voldoen aan de verwachtingen die een bezoeker heeft. Wanneer zij bijvoorbeeld bij een webshop klikt op ‘kopen’, verwacht zij dat het product in een winkelmandje terecht komt en niet dat ze naar de contactpagina wordt verwezen. Het is jammer om zo ver in de salesfunnel hierdoor een mogelijke klant kwijt te raken.
Om dit te testen is het belangrijk om bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:
- Is alle informatie duidelijk voor nieuwe bezoekers?
- Zijn alle boodschappen consistent?
- Als de bezoeker op zoek is naar informatie over X of product Y, hoe kan de gebruiker daar dan komen? Is dit gemakkelijk en duidelijk?
- Komt een bezoeker in een flow terecht en wordt deze niet verstoord?
Overtuigen
Wanneer de bruikbaarheid van de website op orde is, kun je beginnen met het overtuigen van je bezoekers. Je gaat in deze laag inspelen op emoties. Hiermee ga je ze over de streep halen om toch die aankoop te doen. En het ziet ernaar uit dat geen enkele blog over CRO niet voldoet aan de bingokaart. Dus bij deze de ‘free space’ van elke CRO bingokaart: de 7 principes van Cialdini.
Om in te spelen op emoties kan je onder meer denken aan het volgende:
- Schaarste of ook wel FOMO. Fear Of Missing Out is de angst om iets te missen. Bijvoorbeeld een aanbieding die maar een dag loopt of een product dat bijna uitverkocht is.
- Het gebruik van jezelf maar ook van anderen. Ben jij een productexpert en kan je dat bewijzen met een keurmerk?
Testen?
Uiteindelijk wil je natuurlijk je nieuwe ideeën ook toepassen. Hoewel voor veel mensen conversieoptimalisatie vrijwel synoniem is aan A/B-testen, is dit niet altijd noodzakelijk.
Verbeterpunten binnen de laag functionaliteit zijn veelal het oplossen van fouten. Dit kan dus direct worden doorgevoerd. De nieuwe waardepropositie en de twee laatste lagen, intuïtie en overtuigen, moeten getest worden om het beste resultaat te verkrijgen. Bij de overige twee niveau’s zullen zowel hypotheses zijn die getest moeten worden als ideeën die direct kunnen worden doorgevoerd. Let bij deze lagen op of het gaat om het oplossen van een probleem of het optimaliseren van een element. Het laatste is beter om als eerste te testen. Het eerste kan echter direct worden verbeterd.
Dus ook tijdens het draaien van testen is er waarschijnlijk genoeg om al wel direct door te voeren!

Eline Barten is Technisch SEO & CRO Specialist. Na gewerkt te hebben aan verschillende (online) marketingprojecten verdiept zij zich nu in van alles wat te maken heeft met websites.